Ma – vrij 08:30 – 17:30

De digitale transformatie in de Retail – Wat heeft de toekomst?

De ontwikkelingen van de digitale transformatie in de retail gaan erg snel. Het fenomeen ‘winkelen’ zal de komende jaren daardoor ontzettend snel veranderen. Businessmodellen die al tientallen jaren volstonden, kunnen nu in een korte tijd teniet worden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan hoe dit is verlopen met V&D. Met alleen maar meer online verkoop en steeds minder behoefte aan fysieke winkels, is het van groot belang dat organisaties hier op inspelen om een consistent businessmodel te creëren.

In dit artikel

Inhoudsopgave

De winkel van de toekomst

“We zien nu al dat je in veel supermarkten producten zelf kunt scannen en afrekenen”, aldus Joeri Pelle, Retail Solutions Business Manager bij HP. “Je hebt dan helemaal geen hulp meer nodig van medewerkers en hoeft niet te wachten bij de kassa. Ik denk dat we in de toekomst geen personeel in supermarkten meer nodig hebben.”

Pelle vertelt over de huidige digitale transformatie in de retail. Zo is Amazon volgens hem al zo ver dat je als klant alleen nog maar de producten in je tas hoeft te leggen en vervolgens een sensor precies kan zien wat er in je mandje ligt. Ook zijn er nieuwe technieken die in de toekomst wellicht de pinpas zullen vervangen: “Aan de betaalkant zie je bijvoorbeeld QR-betalingen opkomen. Je gebruikt hierbij een app waarmee je de QR- code bij de kassa scant. De app vraagt vervolgens of je het te betalen bedrag van je rekening af wilt laten schrijven. In China is dit zelfs al populairder dan met de pinpas betalen.”

Met vooruitstrevende technologie de optimale klantbeleving creëren

Wat belangrijk blijft om klanten naar de fysieke winkels te krijgen is het toevoegen van een meerwaarde. Denk maar aan IKEA, waar je als klant de volledig ingerichte kamers kunt bekijken. Volgens Pelle zullen alle winkelmedewerkers over een paar jaar met een tablet rondlopen: “Zo kunnen ze direct zien of een bepaald product nog op voorraad is. Dit kan door middel van een soort labeltjes genaamd RFID-tags (Radio-Frequency Identification). Deze geef je mee aan het product waardoor het zo te scannen is.”

Technieken met RFID-systemen zijn niet bij alle producten toepasbaar: “Het lastige is dat deze labeltjes vrij duur zijn. Als je die op een pakje boter plakt, weegt dat niet op tegen het voordeel. Bij kleding kan dit wel, zeker als je de hele supply chain in handen hebt. G-Star loopt hierin voorop en kan al op fabrieksniveau RFID-tags meegeven aan kledingstukken. Zo hoeven medewerkers alleen nog maar het rek langs te lopen met een scanner om kledingstukken te tellen.”

Retailers maken in de toekomst steeds meer gebruik van persoonlijke data. Zo kunnen ze via een database suggesties doen voor producten die waarschijnlijk in de smaak vallen bij de klant. De webshop ASOS geeft bijvoorbeeld op basis van vorige aankopen maatsuggesties aan klanten, omdat niet elk kledingstuk hetzelfde valt. Een kanttekening bij deze trend is dat het vaak wel gaat om privacygevoelige gegevens.

Laatste overweging

Door de marketing ondersteuning voor uw filialen te centraliseren verzekert u zichzelf van een eenduidige uitstraling naar uw doelgroep en komt dit uw klanten, uw filiaalhouders en onderaan de streep uw bedrijfsresultaat ten goede. Ofschoon digitale transformatie een juiste mix van vaardigheden en een werkomgeving voor uw werknemers waarin zij kunnen excelleren vereist, kan deze alleen succesvol worden gerealiseerd indien men van de juiste technologie is voorzien.

Voor de retail betekent dit in de praktijk hoge investeringen in zowel omnichannel, Point of Sale en AV-systemen als in Electronic Shelf Labels. Investeringen die budgetten vergen die vaak niet beschikbaar zijn. Door deze apparatuur af te nemen in het abonnementsmodel, zijn budgetbeperkingen verleden tijd. Lees hier meer over de voordelen van een financiering met wisseloptie.

Anderen bekeken ook:

IT-equipment

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en krijg van Bram de laatste kennisartikelen, klantverhalen en leveranciersverhalen als eerste in uw inbox.

Wegens hemelvaart zijn wij op donderdag 18 mei en vrijdag 19 mei gesloten.