Ma – vrij 08:30 – 17:30

Tablets in de zorg – 5 voordelen van tablets in de zorg

Het aantal tablets in de zorg is in de afgelopen tijd enorm toegenomen. In dit artikel leest u meer over de voordelen van het gebruik van tablets in de zorg en hoe alle werknemers altijd gebruik kunnen maken van up-to-date tablets.
tablets in de zorg

In dit artikel

Inhoudsopgave

Toename tablets in de zorg

Volgens een onderzoek van Zorg voor Beter (2019) hebben 87% van de zorgverleners in de thuiszorg beschikking over een tablet of smartphone van de werkgever. Bij dat onderzoek werden 1.800 zorgverleners in de langdurige zorg ondervraagd. Van de 87% die beschikken over een smartphone of tablet van de zaak, bezit 42% een smartphone van de werkgever, en 34% een tablet van de werkgever. 20% heeft zowel een smartphone als tablet van de werkgever.

Dit is het gemiddelde van zorgverleners in verpleeghuizen, woonzorgcentra, thuiszorg en kleinschalig wonen. We zien een toename in deze cijfers, want in 2015 had nog maar 29% een smartphone van de werkgever en 21% een tablet van de werkgever.

Het daadwerkelijk gebruik van de devices is ook hoger. Wanneer een zorgverlener beschikking heeft over internet terwijl men onderweg is of een cliënt bezoekt, gebruikt 92% het internet. Dat wordt meestal gebruikt voor het opzoeken van informatie (89%), administratie (71%), invullen ECD (69%) en voorlichting van de cliënt (58%).

Tablets in de zorg, meer dan een hulpmiddel

Naast dat tablets in de zorg een hulpmiddel zijn voor medewerkers om bijvoorbeeld zorg op afstand te kunnen bieden, kunnen tablets ook voordelen bieden voor cliënten. Vaak zijn klanten in eerste instantie terughoudend als het gaat om digitalisering. Als ze eerst op een laagdrempelige manier kennismaken met alle mogelijkheden, zoals het leren van een potje patience, bingo-en of muziek luisteren op de tablet, dan kunnen cliënten op hun gemak de tablet ontdekken en vertrouwd raken met de device.

Vaak kan daarna het gebruik van een tablet de eenzaamheid van klanten verminderen, doordat ze weer iets te doen hebben. Een tablet biedt namelijk een enorm scala aan mogelijkheden. Tot slot bereidt het cliënten ook voor op de toekomst, doordat ze leren internetbankieren of hun boodschappen thuis laten bezorgen.

Vijf voordelen van tablets in de zorg

Veel taken in de zorg bestaan uit fysieke handelingen, maar toch kan een tablet het werk van een thuiszorgmedewerker efficiënter maken. Hieronder 5 belangrijke voordelen van tablets in de zorg:

1. Snel toegang tot cliëntendossier

Het eerste voordeel is dat een zorgmedewerker snel toegang heeft tot een dossier van een cliënt, omdat zorginstellingen steeds vaker werken met een elektronisch cliëntendossier.

2. Zorg op afstand

Daarnaast is via het gebruik van tablets zorg op afstand mogelijk. Een cliëntdossier kan na toestemming van de cliënt via een beveiligde verbinding ook door bijvoorbeeld de huisarts of andere zorgverleners worden ingezien. Daardoor ontstaat er een completer beeld van een cliënt.

3. Minder fouten

Een derde voordeel is dat er minder papier in omloop is doordat informatie digitaal wordt verwerkt. Dit scheelt in kosten, maar ook kunnen bestanden veel sneller worden opgezocht en kunnen er minder fouten worden gemaakt, bijvoorbeeld bij het overtypen van ingevulde formulieren.

4. Verbeterde planning

De planning van het personeel kan ook worden verbeterd door het gebruiken van tablets in de zorg. Medewerkers hoeven niet eerst naar kantoor, maar krijgen via hun tablet de laatste planning binnen. Bovendien kunnen wijzigingen in schema’s direct tijdens een dienst worden doorgevoerd in de planning.

5. Videomeetings

Het laatste voordeel dat hier genoemd zal worden is dat er overleg gevoerd kan worden via videoverbindingen. Dit maakt het makkelijker om op afstand te overleggen over de aanpak van bepaalde situaties, zoals het toedienen van medicijnen. In de toekomst zal ook in bepaalde scenario’s vaker gebruik kunnen worden gemaakt van videoverbindingen tussen cliënt en arts. Een cliënt hoeft dan niet voor ieder gesprek naar de zorgaanbieder toe.

Tablets afnemen in een abonnementsmodel

Zorginstellingen kopen tablets vaak met eigen geld. Toch ondervinden IT-inkopers en IT-managers hierdoor problemen. Denk aan budgetten die opraken, waardoor tablets te lang gebruikt worden en niet tijdig vernieuwd kunnen worden. Met als gevolg een grotere kans op datalekken, hogere kosten en minder productieve werknemers. Daarom zien steeds meer zorginstellingen er de voordelen van in om tablets af te nemen in een abonnementsmodel (operational lease). Ook bij ProfLease kunnen tablets zakelijk geleased worden. Lees hier meer over tablets zakelijk leasen.

Wanneer werkgevers tablets in de zorg leasen blijven deze devices up-to-date, omdat budgetten nu geen struikelblok meer zijn om nieuwe apparatuur te bestellen. Zo kan de werkgever tablets frequenter vernieuwen wanneer deze worden geleaset, want er wordt een vast bedrag per maand betaald.

Altijd gebruik kunnen maken van de nieuwste devices leidt tot een efficiënter werkproces voor de werknemers en lagere kosten voor de werkgevers. Dit komt doordat apparatuur sneller is, er minder downtime is en dan kans dat er onderhoud gepleegd moet worden aanzienlijk kleiner is.

Daarnaast zijn de nieuwste tablets sneller dan oudere modellen én met de nieuwste software ook veiliger om de gegevens van cliënten in te bewaren.

Benieuwd hoe een goede IT-vernieuwingsstrategie binnen uw organisatie kan worden toegpast? Lees dan de whitepaper ‘Overwegingen voor een IT-vernieuwingsstrategie’.

Whitepaper overwegingen IT-vernieuwingsstrategie
Overwegingen voor een IT-vernieuwingsstrategie
Deze whitepaper is ervoor bedoeld om organisaties te ondersteunen bij het kiezen van een goed doordachte IT vernieuwings- en financieringsstrategie.

 

Anderen bekeken ook:

Benieuwd wat IT-vernieuwing voor uw organisatie zou betekenen?

Download dan de whitepaper ‘Overwegingen voor een IT-vernieuwingsstrategie’
Whitepaper it vernieuwingsstrategie
IT-equipment

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en krijg van Bram de laatste kennisartikelen, klantverhalen en leveranciersverhalen als eerste in uw inbox.

Wegens hemelvaart zijn wij op donderdag 18 mei en vrijdag 19 mei gesloten.