De War for Talent winnen? Kom er dan achter wat millennials echt belangrijk vinden.

De War for Talent woedt hevig en organisaties doen er alles aan om jong talent aan te trekken en te behouden. Maar wat vinden millennials echt belangrijk? In dit artikel zoomen we verder in op de zogenoemde ‘War for Talent’ en wat uw organisatie kan doen om deze War for Talent te winnen.

In dit artikel

Inhoudsopgave

 

Wat is de War for Talent?

Er is sprake van een groeiende schaarste op de arbeidsmarkt naar slimme, technologisch onderlegde en getalenteerde werknemers die goed om kunnen gaan met een snel veranderende werkomgeving. Aangezien meerdere bedrijven in strijd zijn om deze talenten binnen te halen, wordt er ook wel over een War for Talent gesproken.

Voor deze War for Talent zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Ten eerste is het aantal kleine- en middelgrote organisaties toegenomen en nog steeds groeiende, waardoor de competitie versterkt is. Ten tweede is er een trend van arbeidsmobiliteit waargenomen. Dit houdt in dat werknemers vaker van baan wisselen en niet schromen om vacatures te verkennen die virtueel of in het buitenland zijn. Ten slotte beginnen steeds meer ‘baby boomers’ hun pensioengerechtigde leeftijd te bereiken, waardoor het werknemerstekort verder toeneemt.

Dit ‘talententekort’ heeft een grote invloed op de prestaties van een organisatie. Het aantrekken, behouden en ontwikkelen van getalenteerd personeel zou daarom binnen elke organisatie hoog geprioriteerd moeten worden.

War for talent

Een introductie in de wereld van millennials (Generatie Y)

Als een organisatie goed nadenkt over de toekomst, dan neemt deze voldoende jonge talenten aan. We spreken ook wel over de afgestudeerden van vandaag en morgen, de millennials of Generatie Y. Voor een werkgever is het van belang om te weten wat deze generatie werknemers belangrijk vindt en hoe hij zij de organisatie zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken.

Millennials zijn in de welvarende jaren negentig of jaren nul opgegroeid met het idee dat niets onmogelijk is. Kenmerkend voor deze generatie is de andere kijk op werk: de focus ligt vooral op de inhoud van het werk. Ze willen afwisselend en interessant werk verrichten, omringd door een leuk team. Er wordt minder waarde gehecht aan belangrijkere functies of hogere salarissen. Ook de digitale mindset is opvallend, technologische vooruitgang heeft ervoor gezorgd dat ze zo veel mogelijk digitaal willen doen en de beste hulpmiddelen tot hun beschikking willen hebben.

Millennials willen met hun baan meer dan alleen geld verdienen: ze zijn opzoek naar zingeving en ontwikkeling. Ze willen een echt van toegevoegde waarde zijn voor een organisatie en willen daarbij zo veel mogelijk doorgroeimogelijkheden hebben.

Welke vragen stellen millenials (zichzelf) bij de keuze voor een werkgever?

Hieronder respectievelijk de vragen die millenials zichzelf stellen bij de keuze voor een werkgever.

Wat is mijn bijdrage aan het grotere geheel?

Wat de belangrijkste vraag is die millennials stellen? Dat is ‘waarom’. Zij willen dat de organisatie waar zij voor komen te werken een (hoger) doel dient. Simpelweg business doen omdat daar geld mee wordt verdiend is niet genoeg. Het verankeren van een goed geformuleerd doel in de organisatie is daarmee essentieel onderdeel van de employer branding van een organisatie.

Hoe flexibel is de organisatie, zijn er veel protocollen aanwezig?

Ook zoeken werknemers een organisatie waar niet altijd alles perfect ‘volgens het boekje’ hoeft te gaan. Ze willen zich niet strikt houden aan allerlei protocollen. In plaats daarvan willen ze hun eigen creativiteit kwijt kunnen.

Kan ik privé en werk goed combineren bij jullie organisatie?

Bij het kiezen van een nieuwe baan wordt door werknemers op de huidige arbeidsmarkt vooral gelet op de mate van flexibiliteit en de balans tussen werk en privé. Bij flexibiliteit gaat het overigens niet alleen over flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te kunnen werken. Denk bijvoorbeeld ook aan het kunnen sporten op het werk, een potje kunnen poolen of tafeltennissen. Het werk moet voor hun niet aanvoelen als een onderdeel van het leven, maar het werk is hun leven!

Wat is de stijl van leidinggeven?

Millennials willen niet eens per jaar beoordeeld worden op hun werkzaamheden, maar willen doorlopend feedback ontvangen. Ook kijken ze liever hoe zij hun sterkten nog krachtiger kunnen maken, in plaats van hun zwakten omvormen tot sterkten. Samenwerken is de manier waarop zij werken, in plaats van dat er sprake is van een duidelijke hiërarchische verhouding tussen hen en de werkgever.

Kan ik blijven leren en mijzelf continue ontwikkelen?

Millennials gaan voor werkplezier, maar dat is niet alles. Ze willen zich continue ontwikkelen. Zingeving en ontwikkeling zijn sleutelwoorden in dit kader. Voor vele millennials is het salaris ondergeschikt aan de mogelijkheid om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen.

Tot slot: wat uw organisatie kan doen om succesvol deel te nemen aan de War for Talent

Concluderend zou uw organisatie vooral de volgende punten in acht kunnen nemen:

  1. Creëer een flexibele werksfeer, zowel op gebied van werktijden als vaste protocollen en procedures;
  2. Bied doorgroeimogelijkheden aan. Werknemers van nu zijn leergierig en nemen graag deel aan extra cursussen of andere leerprojecten;
  3. Investeer tijd, middelen en energie om op de hoogte te blijven van de verschillen per generatie en de daarbij horende wensen van werknemers;
  4. Maak optimaal gebruik van de nieuwste technologie. Versnel de integratie van technologie op de werkplek. Werknemers in deze tijd verwachten toegang tot de beste hulpmiddelen om efficiëntie te verhogen;

Wilt u weten hoe u zonder dat budgetten een rol spelen kunt blijven investeren in deze technologie om het schaarse talent aan te trekken en met name te behouden? Download dan onderstaand whitepaper.

Whitepaper overwegingen IT-vernieuwingsstrategie
Overwegingen voor een IT-vernieuwingsstrategie
Deze whitepaper is ervoor bedoeld om organisaties te ondersteunen bij het kiezen van een goed doordachte IT vernieuwings- en financieringsstrategie.
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Deel dit artikel

Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Anderen bekeken ook:

Scroll naar top

Benieuwd wat IT-vernieuwing voor uw organisatie zou betekenen?

Download dan de whitepaper ‘Overwegingen voor een IT-vernieuwingsstrategie’
Whitepaper it vernieuwingsstrategie

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en krijg van Bram de laatste kennisartikelen, klantverhalen en leveranciersverhalen als eerste in uw inbox.

In welke apparatuur bent u geïnteresseerd?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.