Wat is digitale transformatie?

Sinds digitale transformatie een essentieel onderdeel is geworden van de strategie van vele organisaties, zijn er ook veel definities en betekenissen te vinden. Dit is verwarrend. Daarom geven wij graag juiste definitie van digitale transformatie.

De betekenis van digitale transformatie

‘De digitale transformatie is een integrale aanpak om de verwachtingen, mogelijkheden en kansen van de digitalisering (inclusief de medewerkers) in te zetten om zo een stap te maken naar een meer flexibele organisatie, waarbij de klant centraal staat. Een organisatie levert op deze wijze een (duurzame) bijdrage aan zowel de mens als de maatschappij’.

Wat is de betekenis volgens Gartner?

Volgens Gartner is digitale bedrijfstransformatie het proces van het exploiteren van digitale technologieën en ondersteunende digitale mogelijkheden om een robuust nieuw digitaal bedrijfsmodel te creëren. Maar vaak wordt de mens (medewerkers, klanten, burgers, leden,…) hierbij vergeten. Juist het meenemen van de mens is het essentiële onderdeel van digitale transformatie.

Wat is digitale transformatie?

Wat is het verschil met digitalisering?

Digitalisering en digitale transformatie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden, maar verschillen echter behoorlijk van elkaar. Een organisatie kan een reeks digitaliseringsprojecten ondernemen, variërend van het automatiseren van processen tot het herscholen van werknemers tot het gebruiken van computers. Digitale transformatie is daarentegen niet iets dat organisaties als projecten kunnen implementeren: het vergt een complete verandering van de organisatie.

Digitale transformatie verwijst juist naar een klantgestuurde strategische bedrijfstransformatie, die de implementatie van digitale technologieën vereist evenals een organisatorische verandering. Leidinggevenden die menen dat de digitale transformatie slechts het digitaliseren van processen is maken een diepgaande strategische fout.

In werkelijkheid betekent dit dat organisaties op deze wijze veranderingen beter kunnen aanpakken. Hierdoor wordt in essentie verandering een kerncompetentie van de organisatie: het maakt de organisatie klantgericht en end-to-end. De conclusie kan dus worden getrokken, dat digitalisering met name over de technologie gaat en digitale transformatie over de klant en de gebruikers van de technologie.

De problemen die naar voren komen bij de digitale transformatie

IT devices frequent vernieuwen blijkt in de praktijk vaak lastig. Dit zorgt ervoor dat devices te lang worden gebruikt, wat vaak leidt tot een grote diversiteit aan technologie in de organisatie. Dit brengt onbewust grote problemen met zich mee: cybercrime, datalekken en improductieve en gefrustreerde medewerkers. Bent u op de hoogte van alle problemen? Lees dan verder.

Bekijk alle problemen

Auteur

Vragen over digitale transformatie?
Neem contact op met Bram.

Bram Frijlink Digital Marketeer