Device as a Service (DaaS IT Now)

Wat is Device as a Service?

Device as a Service (DaaS) is een inkoopmodel vergelijkbaar met huur waarbij, tegen betaling van een vast periodiek bedrag, IT-apparatuur ter beschikking wordt gesteld voorzien van een scala aan additionele diensten die er op zijn geënt om gedurende een vooraf overeengekomen gebruiksperiode een goed werkend device te waarborgen. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over preparatie, uitgifte, verzekering, reparatie c.q. vervanging bij defect, retourname, dataverwijdering en het refurbishen van gebruikte apparatuur.

Telefoons zakelijk leasen
Daasitnow logo

Hoe werkt DaaS IT Now bij ProfLease?

Een IT-levenscyclus kent drie fasen: het verkrijgen, het gebruiken en het afvloeien van digitale apparatuur. Een juiste invulling van het IT-lifecycle management proces is voor iedere organisatie essentieel en wordt in vele gevallen ook wel beschouwd als een voorwaarde voor een succesvol ICT-beleid. In de praktijk betekent dit:

  1. IT eenvoudig verkrijgen;
  2. IT probleemloos gebruiken
  3. IT veilig en duurzaam afvloeien;
  4. IT efficiënt beheren.

Keuze devices

De diensten van ProfLease zijn merkonafhankelijk: U bepaalt welke devices het beste bij uw organisatie past en vervolgens integreren wij deze in de oplossing. ProfLease is multi-branded en dus bent u niet gebonden aan 1 merk of 1 leverancier. Daarnaast kunnen installatiekosten en care packs worden meegefinancierd. Standaard tot 20% van het investeringsbedrag maar onder zekere voorwaarden kan hier ook van worden afgeweken.

Facility Lease

Voorfinanciering

Omdat bij de uitrol van een project vaak vele kleine deelinvesteringen gemoeid zijn bieden wij de mogelijkheid van een voorfinancieringsfaciliteit. Dit betekent dat wij alle facturen verzamelen en voor u betalen nadat wij – door middel van een acceptatieverklaring – uw goedkeuring hebben verkregen. Eenmaal per kwartaal of nadat de uitrol van een project is gerealiseerd brengen wij de eerder door u geaccordeerde facturen geconsolideerd vervolgens in één leaseovereenkomst onder. Met als voordeel dat u niet voor iedere deellevering een separate overeenkomst hoeft af te sluiten en daardoor uw administratie wordt ontlast.

Preparatie

Nadat alle hardware is geleverd, is het belangrijk om deze te prepareren. De enorme tijdsinspanning die dit met zich meebrengt mag niet onderschat worden. Zo komen organisaties vaak onverwacht voor de volgende vraagstukken te staan: Weet u zeker dat alle geleverde devices nog functioneren? Moeten alle SIM-kaarten nog geplaatst worden? Moet er een screenprotector en/of een beschermhoes overheen? Is van ieder device het OS geüpdatet naar de laatste versie? Hoe gaat u alle devices opladen? Met een Device as a Service heeft u onder andere hier geen omkijken meer naar.

Logistiek

Vele organisaties onderschatten het werk wat er moet gebeuren bij de levering van een groot aantal devices. Heeft uw organisatie een CMDB waarin alles geregistreerd wordt? Is de levering verzekerd? Wat gebeurt er met het overbodige verpakkingsmateriaal dat overblijft? In samenwerking met onze partners kunnen wij het gehele logistieke proces voor u verzorgen.

Uitgifte

In de roll-out fase worden de devices aan alle medewerkers weggegeven. Aangezien je niet wilt dat alle medewerkers tegelijk hun device op komen halen, kunnen wij een webbased bestel-, planning- & uitgifte portal verzorgen om dit goed in te regelen. Daarnaast kunnen wij helpen het inrichten van een uitgiftedesk (Corona-proof) en verzorgen wij de uitgifte van het nieuwe device en inname van het oude device bij u op locatie.

Tussentijds vernieuwen

U heeft altijd de flexibiliteit om het contract open te breken en oude apparatuur te vervangen voor nieuwe. Ook heeft u de mogelijkheid om nieuwe apparatuur toe te voegen. Indien u geen gebruik heeft gemaakt van de tussentijdse vernieuwingsmogelijkheid dan heeft u aan het einde van de looptijd de keuze om de apparatuur te retourneren, door te huren of alsnog te vervangen.

Grijpvoorraad

Door een extra grijpvoorraad aan devices in de lease oplossing op te nemen zorgt u ervoor dat uw medewerkers in geval van defect of verlies meteen kunnen terugvallen op een alternatief toestel. Een gebruikelijke grijpvoorraad ligt tussen de 1% en 5%.

Garantie en reparatie

De praktijk wijst uit dat de kans dat mobiele IT-apparatuur defect raakt vele malen groter is dan bij vaste apparatuur. Desgewenst verzorgt ProfLease in samenwerking met haar partners voor een snelle reparatie zodat een eventuele grijpvoorraad bijtijds wordt aangevuld en zodoende de continuïteit van uw werknemers’ werkzaamheden gewaarborgd blijft. Uiteraard zal na reparatie gecertificeerde datawipe en factory reset plaatsvinden, even als een backup van lokaal aanwezige data. Ook bieden wij de mogelijkheid om de garantie te verlengen als de leveranciersgarantie is verlopen dan wel het device end of life is.

Verzekering

Mocht een device onverhoopt buiten de garantie om defect gaan en wilt u niet met onverwachte kosten worden opgezadeld, dan kunt u de devices in het verlengde van de voorgenoemde reparatie service door ProfLease laten verzekeren. De verzekering dekt IT-apparatuur (verzekerde objecten) en alle inbegrepen accessoires en aangeschafte apparatuur die geleased zijn via ProfLease tegen inbraak en diefstal, verlies en onopzettelijke schade.

Non-Return Allowance

Bij een groot aantal devices kan het zo zijn dat niet alle apparatuur geretourneerd kan worden. In de overeenkomst kan met een Non-Return Allowance bepaald worden welk percentage van de investering aan het einde van de looptijd niet geretourneerd hoeft te worden zodat er geen meerprijs wordt berekent indien een gedeelte niet geretourneerd wordt.

Dataverwijdering

Nadat devices zijn opgehaald en afgevoerd wordt alle data gegarandeerd verwijderd. Hierbij worden alle geheugendragers conform de geldende industrienormen, wet- en regelgeving effectief gewist. Tevens is gecertificeerde dataverwijdering mogelijk.

Duurzaam refurbishen

Om E-waste en de gevolgen hiervan te voorkomen zorgen wij ervoor dat apparatuur in lijn met de circulaire economie wordt klaargemaakt voor hergebruik. Wanneer gebruikte apparatuur helemaal niet meer kan worden ingezet, wordt deze op een milieuverantwoorde manier gerecycled.

EnquireNow Asset Management

Onze financial- en asset managementtool EnquireNow verschaft u een volledig overzicht van de geleasede apparatuur: kosten gerelateerde informatie voor uw financiële bedrijfsvoering en technische informatie voor uw operationele bedrijfsvoering. Alle essentiële data overzichtelijk weergegeven in één dashboard.

De voordelen van Device as a Service bij ProfLease

Vernieuwen zonder budgetbeperkingen

Voor een Device as a Service geldt dikwijls wanneer deze gedurende het jaar wordt gestart, het geen invloed heeft op de lopende budgetten van organisatie. Dit komt omdat er gedurende een beperkte periode van dat jaar slechts een vast maandbedrag wordt gefactureerd. Dit houdt in dat er zonder budget geïnvesteerd kan worden en dat de voordelen van de nieuwe apparatuur onmiddellijk kunnen worden ingezet.

Werkdruk IT-afdeling reduceren

De werkdruk voor de IT-afdeling is hoog, zeker als de device lifcycle zelf wordt beheerd. Met DaaS IT Now is de IT-afdeling minder tijd kwijt aan escalaties en is er dus meer ruimte voor hoofdwerkzaamheden.

Lagere maandprijs

U stemt de initiële contractperiode op de vermeende economische levensduur af en betaalt u ProfLease periodiek een fractie van het investeringsbedrag voor het gebruik van de apparatuur. ProfLease schat op voorhand de marktwaarde van de apparatuur aan het einde van de looptijd in en brengt deze gespreid in mindering op het termijnbedrag.

Minder productiviteitsverlies

Het hebben van een modern, betrouwbaar IT-park komt aantoonbaar de productiviteit op de werkvloer ten goede. Gemiddeld beweert 53% van de werknemers dat men productiever is wanneer de werkgever hen van betere devices zou voorzien. Met DaaS IT Now kunnen alle werknemers op de nieuwste devices werken wat de productiviteit en motivatie ten goede komt.

Vermijd het risico van vervroegde afboekingskosten

Indien u kiest voor koop en bijvoorbeeld apparatuur afschrijft over vijf jaar, kunt u onverhoopt voor vervroegde afboekingskosten komen te staan indien devices eerder vervangen moeten worden dan de afschrijvingstermijn.

Stok achter de deur om gebruikte apparatuur terug te krijgen

Omdat u betaalt voor het gebruik van de apparatuur heeft u een stok achter de deur om devices van uw medewerkers terug te krijgen.

Device as a Service vanaf €100.000

Bij ProfLease is een Device as a Service mogelijk vanaf een totaal investeringsbedrag van €100.000 exclusief btw.

André Czeyki
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Device as a Service? Neem dan gerust contact op.
André Czeyki
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Device as a Service? Neem dan gerust contact op.

As a Service komt onder andere veel voor bij de volgende equipment

Scroll naar top