De digitale transformatie in de retail: wat wordt de toekomst?

De ontwikkelingen in de digitale transformatie in de retail gaan erg snel. Het fenomeen ‘winkelen’ zal de komende jaren daardoor ontzettend veel veranderen. Dit tast ook de manier van werken aan. Met alleen maar meer online verkoop en steeds minder behoefte aan fysieke winkels zijn de gevolgen van de digitale transformatie in de retail voor zowel klant als werknemer groot. 

De winkel van de toekomst

“We zien nu al dat je in veel supermarkten producten zelf kunt scannen en afrekenen”, aldus Joeri Pelle, Retail Solutions Business Manager bij HP. “Je hebt dan helemaal geen hulp meer nodig van medewerkers en hoeft niet te wachten bij de kassa. Ik denk dat we in de toekomst geen personeel in supermarkten meer nodig hebben.”

Pelle vertelt over de huidige digitale transformatie in de retail. Zo is Amazon volgens hem al zo ver dat je als klant alleen nog maar de producten in je tas hoeft te leggen en vervolgens een sensor precies kan zien wat er in je mandje ligt. Ook zijn er nieuwe technieken die in de toekomst wellicht de pinpas zullen vervangen: “Aan de betaalkant zie je bijvoorbeeld QR-betalingen opkomen. Je gebruikt hierbij een app waarmee je de QR- code bij de kassa scant. De app vraagt vervolgens of je het te betalen bedrag van je rekening af wilt laten schrijven. In China is dit zelfs al populairder dan met de pinpas betalen.”

Met vooruitstrevende technologie de optimale klantbeleving creëren

Wat belangrijk blijft om klanten naar de fysieke winkels te krijgen is het toevoegen van een meerwaarde. Denk maar aan IKEA, waar je als klant de volledig ingerichte kamers kunt bekijken. Volgens Pelle zullen alle winkelmedewerkers over een paar jaar met een tablet rondlopen: “Zo kunnen ze direct zien of een bepaald product nog op voorraad is. Dit kan door middel van een soort labeltjes genaamd RFID-tags (Radio-Frequency Identification). Deze geef je mee aan het product waardoor het zo te scannen is.”

Technieken met RFID-systemen zijn niet bij alle producten toepasbaar: “Het lastige is dat deze labeltjes vrij duur zijn. Als je die op een pakje boter plakt, weegt dat niet op tegen het voordeel. Bij kleding kan dit wel, zeker als je de hele supply chain in handen hebt. G-Star loopt hierin voorop en kan al op fabrieksniveau RFID-tags meegeven aan kledingstukken. Zo hoeven medewerkers alleen nog maar het rek langs te lopen met een scanner om kledingstukken te tellen.”

Retailers maken in de toekomst steeds meer gebruik van persoonlijke data. Zo kunnen ze via een database suggesties doen voor producten die waarschijnlijk in de smaak vallen bij de klant. De webshop ASOS geeft bijvoorbeeld op basis van vorige aankopen maatsuggesties aan klanten, omdat niet elk kledingstuk hetzelfde valt. Een kanttekening bij deze trend is dat het vaak wel gaat om privacygevoelige gegevens.

Conclusie

Het inzetten van de nieuwste technologie wordt steeds belangrijker om bezoekers naar de winkel te krijgen. De digitale transformatie van uw winkels is dus noodzakelijk. Toch brengt dit een groot aantal uitdagingen met zich mee. Zo is het belangrijk om met de technologie in elke winkel een uniforme uitstraling te hebben. Benieuwd hoe u altijd up-to-date kunt blijven en standaardisatie grondig kunt doorvoeren? Lees hier verder!

Ontvang het laatste relevante nieuws in uw postvak!