Tripa of Tripa Converting Solutions?
“Tripa Converting Solutions mag niet verward worden met Tripa,” begint Henri Kooijman. “Tripa richt zich op de sign-industrie en is een grote leverancier van zelfklevende producten en beletteringen voor auto’s. Ze bieden een breed scala aan producten binnen deze sector. Sinds 2016 opereert Tripa Converting Solutions als een zelfstandige entiteit, met een focus op de verkoop en service van industriële lasermachines voor diverse branches. Dat is waar wij ons mee bezig houden.”
Niels vult aan: “Mijn rol is vooral gericht op het commerciële en financiële vlak, waarbij ik samen met Henri zorg dat onze klanten de best mogelijke oplossingen krijgen.”
Henri werkt sinds 2011 bij Tripa Converting Solutions en heeft ruim 28 jaar ervaring met de machines en technologieën die het bedrijf aanbiedt en legt verder uit: “Ik ben verantwoordelijk voor de technische kant van ons bedrijf. Dit betekent dat ik ervoor zorg dat de machines correct geïnstalleerd en onderhouden worden, en ik ondersteun Niels bij technische vragen tijdens verkoopgesprekken.”
Distributeur van SEI lasermachines en Protek frees- en snijtafels
“Tripa Converting Solutions richt zich op het leveren van geavanceerde industriële lasermachines van SEI,” vertelt Niels. “Onze lasermachines worden gebruikt voor een breed scala aan toepassingen, van het bewerken van hout en het afwerken van labels tot het creëren van ingewikkelde ontwerpen op textiel. Als Italiaans bedrijf staat SEI bekend om hun innovatieve, kwalitatieve en specialistische machines.”
Niels legt verder uit: “Naast lasermachines zijn we recent ook Benelux distributeur geworden van Protek frees- en snijtafels. Deze uitbreiding stelt ons in staat om klanten een breder scala aan oplossingen te bieden. Niet alle materialen kunnen namelijk gelaserd worden; sommige materialen, zoals PVC, zijn beter geschikt om gesneden of gefreesd te worden. Daar bieden we nu ook oplossingen voor.”
Kan je een voorbeeld geven hoe lasermachines worden toegepast?
“Met onze lasermachines kunnen we processen zoals stonewashing vervangen,” licht Henri toe. Dit is het proces wat normaal gesproken wordt gebruikt om een nieuw kledingstuk een versleten uitstraling te geven, bijvoorbeeld bij spijkerbroeken. “Voor dit proces wordt nog steeds gigantische hoeveelheden water gebruikt, maar met onze technologie kunnen we dezelfde effecten bereiken zonder milieubelasting. Er wordt in dat proces dan helemaal geen water meer gebruikt. Met een laser kunnen we hetzelfde of zelfs nog meer bereiken, denk bijvoorbeeld aan het creëren van bepaalde patronen. Dit past perfect binnen ons streven en het streven van onze klanten naar duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).”
Waarom kiezen bedrijven voor Tripa Converting Solutions?
Gespecialiseerde machines
“We onderscheiden ons op twee vlakken; De eerste is onze focus op grote producties en hoge volumes,” legt Henri uit. “Wij werken met industriële machines die specialistischer en kwalitatief van een hoger niveau zijn dan de kleinere, lichtere machines op de markt. De tweede focus ligt op het digitaal afwerken van grotere volumes van kleine opdrachten, bijvoorbeeld in de printindustrie. Onze doelgroepen zijn gespecialiseerde markten en onze leveranciers Sei en Protek ontwikkelen machines specifiek voor toepassingen zoals labels, stickers, denim en flexibele verpakkingen.”
Henri benadrukt verder: “Naast onze breed inzetbare machines bieden we gespecialiseerde machines voor specifieke markten. Dit stelt ons in staat om optimaal gebruik te maken van de technologie en om samen met klanten specifieke oplossingen te ontwikkelen. Hoewel dit soms betekent dat klanten aanvullende wensen hebben, zien we dit als een kans om verder te innoveren en te specialiseren in ons aanbod. Met deze aanpak en onze focus op kwaliteit, innovatie en klantgerichtheid, blijven we ons onderscheiden in de markt.”
Hoog service level
Niels beschrijft verder de maatwerkoplossingen op het gebied van service en onderhoud: “We bieden maatwerkoplossingen met onderhoudscontracten aan en zorgen ervoor dat alle machines minimaal één keer per jaar onderhouden worden.” Henri vult aan: “Aanvullend onderhoud wordt vaak in samenwerking met onze fabrikant in Italië uitgevoerd, waarbij we machines op afstand kunnen diagnosticeren. Dit zorgt ervoor dat we hier snel en efficiënt op kunnen inspelen op en dat het productieproces niet stil komt te staan.”
Hoge klantloyaliteit
“Onze klanten blijven bij ons vanwege de hoge kwaliteit en duurzaamheid van onze machines,” vertelt Niels. “We bieden niet alleen geavanceerde technologie, maar ook een hoog serviceniveau.” Nieuwe klanten komen vaak via beurzen, brancheorganisaties en aanbevelingen van bestaande klanten. “Onze klanten investeren voor de lange termijn in onze machines, omdat het integreren van deze technologieën in hun productieprocessen een grote investering is. Door ons te onderscheiden met maatwerkoplossingen en uitstekende ondersteuning, zien we dat klanten loyaal blijven en ons aanbevelen aan anderen. Dat is iets waar we enorm trots op zijn.”
Waarom bieden jullie lease aan bij de verkoop van jullie machines?
Bijna alle machines worden op een of andere manier gefinancierd
“Leasing biedt onze klanten enorme voordelen,” legt Niels van Doorn uit. “De meeste bedrijven financieren hun investeringen via leasing, dus besloten wij dit proces te faciliteren en klanten daarin te ontzorgen.” Door leaseopties aan te bieden, helpt Tripa Converting Solutions klanten om grote investeringen op een meer beheersbare manier te doen. “Leasing maakt het voor klanten gemakkelijker om in onze technologieën te investeren, wat hen helpt hun bedrijf te laten groeien.”
Een logische investering op basis van ROI, lease helpt daarbij
Het aanbieden van leasingopties helpt ook bij het verkoopproces, waarbij de nadruk ligt op Return on Investment (ROI). “Onze machines zijn vaak grote investeringen, en het bieden van transparantie over de exploitatiekosten helpt klanten om een sluitende business case te maken,” zegt Niels. “Leasing verschuift de focus van de initiële kosten naar de totale kosten en opbrengsten over de levensduur van de machine, wat de waarde van onze hoogwaardige machines rechtvaardigt. Daar waar een andere machine op het eerste oog goedkoper lijkt, kijken wij naar de kosten per uur of per product. Onder aan de streep zijn we dan vaak toch goedkoper.”
Niels benadrukt dat Tripa Converting Solutions ook ondersteuning biedt bij ROI-berekeningen. “Onze klanten zijn vaak al ervaren in deze berekeningen, maar wij bieden extra ondersteuning om ervoor te zorgen dat onze berekeningen overeenkomen.” Dit leidt tot constructieve gesprekken over kosten en efficiëntie, waarbij soms aanpassingen aan de machine worden voorgesteld om deze nog efficiënter te maken. “We geven eerlijk en onderbouwd advies, zelfs als dat betekent dat een laser van ons niet de beste oplossing is,” benadrukt Niels.
De persoonlijke communicatie met ProfLease maakt het verschil
“De samenwerking met ProfLease biedt ons flexibiliteit en sluit perfect aan bij onze processen,” vertelt Niels. “Hoewel we ook rechtstreeks met grote financiële instellingen kunnen werken, biedt ProfLease een meer persoonlijke benadering.” Niels prijst de korte lijnen en het meedenken van ProfLease, wat overeenkomt met hoe Tripa Converting Solutions zelf met hun klanten werkt. “ProfLease begrijpt onze specifieke behoeften en denkt actief met ons mee, wat ons helpt om onze klanten nog beter te bedienen. Een ander belangrijk voordeel is dat jullie bankonafhankelijk werken. Financieren buiten de huisbank om is een trend en vaak een strategische beslissing voor onze klanten. Doordat jullie diverse financieringspartners achter jullie hebben staan, kunnen jullie hieraan gehoor geven. Deze persoonlijke benadering en flexibiliteit worden zowel door ons als onze klanten enorm gewaardeerd.”
De toekomst: volledige ontzorging met full service lease
Op de vraag hoe Niels de toekomst voor zicht ziet geeft hij het volgende antwoord: “Bij Tripa Converting Solutions proberen we onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen door een one-stop-shop principe te hanteren. Dankzij onze samenwerking met ProfLease zijn we nu bezig met het ontwikkelen van full service leaseconcepten. Hierbij worden zaken als de machine, verzekering en onderhoud gecombineerd zodat klanten nog beter in staat zijn om de business case sluitend te kunnen maken. Dit zou ons in staat stellen om onze klanten volledige ontzorging te bieden en een nog betere service te leveren. We zijn benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen,” vertelt Niels tenslotte, waarmee hij het interview afsluit.